Moneko

Prechod zo živnosti na s.r.o.

Pridané: 29.10.2015

Zmena právnej formy zo živnosti na sro-čku môže byť aktuálna z rôznych dôvodov - či už je to rast podnikania, legislatívne zmeny, alebo "len" lepšie znejúce meno. Podnikateľ sa pri takejto transformácii musí pripraviť na rad povinností, a zároveň počítať s dostatočnou časovou rezervou na ich splnenie.

 

 

V prvom rade si každý živnostník musí uvedomiť, že jednoducho transformovať už aktívnu živnosť priamo na spoločnosť s ručením obmedzením nie je možné. Aké kroky teda čakajú SZČO, keď sa rozhodne pre zmenu svojej právnej formy podnikania na s.r.o.?

Už existujúce živnostenské oprávnenie, na základe ktorého SZČO vykonáva svoju činnosť, nie je možné preniesť na inú osobu, ktorou by bola novovzniknutá s.r.o. (§10 odst. 6 živnostenského zákona). Výnimkou nie sú ani situácie, kedy je vlastníkom živnostnenského oprávnenia a s.r.o. jedna a tá istá osoba – z pohľadu legislatívy ide o dve rozdielne právnické osoby. Podnikateľ má preto dve základné možnosti, ako postupovať:

  1. SZČO počas výkonu svojej činnosti založí s.r.o. a presunie svoju podnikateľskú činnosť na novú spoločnosť bez prerušenia svojej obchodnej činnosti,
  2. SZČO ukončí výkon svojej podnikateľskej činnosti na základe tohto oprávnenia a následne založí novú spoločnosť, v mene ktorej nanovo začína s podnikateľskou činnosťou.

Kým druhá možnosť môže byť administratívne jednoduchšia (nevzniká povinnosť vedenia 2 samostnatných účtovných agiend v rovnakom čase a pod.), prvá možnosť ponúka živnostníkovi možnosť sústavného vykonávania jeho činnosti bez prerušenia z titulu neexistencie oprávnenia na takúto činnosť.

Založenie s.r.o.

Postup založenia s.r.o. zahŕňa tieto kroky:

  1. výber obchodného mena spoločnosti, jej sídla a predmetu podnikania
  2. vypracovanie a podpis zakladateľských dokumentov
  3. ohlásenie živnosti pre novú spoločnosť
  4. návrh na zápis spoločnosti do obchodného registra (na základe vydania živnostnenského listu)

Upozorňujeme, že tieto kroky sú len stručným zhrnutím povinností podnikateľa pri zakladaní novej spoločnosti. Samotný proces prináša svoje komplikácie, a preto ak si podnikateľ nie je istý celkovým procesom, alebo chce ušetriť nielen čas, ale i finančné prostriedky pri založení spoločnosti, môže zveriť založenie svojej novej spoločnosti špecializovanej firme (vrátane tej našej).

Zápisom novovzniknutej spoločnosti do obchodného registra sa kolotoč povinností nekončí, ale len začína. Na čo sa neoplatí zabudnúť:

  • registrácia s.r.o. na daňovom úrade – základná registrácia pre daň z príjmu PO je povinná do 30 dní od získania živnostenského oprávnenia (v lepšom prípade to zariadi už živnostenský úrad prostredníctvom jednotného kontaktného miesta, ale kontrola splnenia si tejto povinnosti je na mieste); pre ďalšie dane ako napríklad DPH, daň z príjmov zo závislej činnosti (ak spoločnosť zamestná zamestnacov), sa musí s.r.o. zaregistrovať sama
  • registrácia s.r.o. na úradoch sociálneho a zdravotného poistenia – v prípade zamestnávania zamestancov
  • registrácia na iných príslušných úradoch v závislosti od získanej živnosti
  • založenie podnikateľského účtu v banke a jeho oznámenie príslušnému daňovému úradu
  • začiatok vedenia podvojného účtovníctva

Prevod majetku a zmluvných vzťahov zo živnosti na s.r.o.

Ak podnikateľ plánuje pokračovať v pôvodnej obchodnej činnosti pod hlavičkou svojej novej spoločnosti, nevyhne sa potrebe prevedenia svojich pôvodných zmluvných vzťahov na novozaloženú s.r.o. Môže ísť o rôzne zmluvy, predovšetkým zmluvy zabezpečujúce dodávateľsko-odberateľské vzťahy, ale i zmluvy uzatvorené s internetovými či telefonickými operátormi a lízingovými spoločnosťami. Najjednoduchšie riešenie prevodu zmluvných vzťahov je zmena práv a povinností uzatvorením dodatku k existujúcej zmluve.

Pre účely prevodu majetku je potrebné najprv správne vyradiť pre účely odpisov a dane z príjmov v pôvodnej živnosti a následne správne zaradiť ako nadobudnutý majetok v novej spoločnosti. K jednoduchším spôsobom prevodu majetku sa radí predaj majetku zo živnosti na s.r.o. na základe uzatvorenej kúpnej zmluvy.

Zrušenie či pozastavenie živnosti SZČO

Po vzniku spoločnosti podnikateľ môže pôvodnu živnosť zrušiť alebo pozastaviť (alebo pokračovať ďalej v jej činnosti, ale to už by nebol vlastne prechod zo živnosti na s.r.o.).

Zrušenie živnosti sa uskutoční podaním Oznámenia o ukončení podnikania (vzor je dostupný na stránke Ministerstva vnútra tu) na odbor živnostnenského podnikania miestne príslušného obvodného úradu. Podanie o ukončení podnikania je bezplatné. Živnostenský úrad vydá potvrdenie o ukončení podnikania a vymaže SZČO zo živnostenského registra.

Spôsob pozastavenia živnosti sa uskutoční podobným spôsobom ako jej zrušenie, a to podaním Oznámenia o pozastavení prevádzkovania živnosti (vzor je dostupný na stránke Ministerstva vnútra tu). SZČO zároveň uvedie požadovanú dobu prerušenia živnosti od 6 mesiacov do 3 rokov.

Povinnosti po zrušení živnosti SZČO

  • Ku dňu skončenia podnikania na základe živnostneského oprávnenia SZČO je podnikateľ povinný uzavrieť účtovné knihy.
  • Ak je SZČO platiteľom DPH, ešte pred skončením podnikania má povinnosť vypočítať a odviesť daň z prídanej hodnoty z majetku, pri ktorom si uplatnil nárok na jej odpočítanie. Zároveň je povinný požiadať o zrušenie registrácie platiteľa DPH a vrátiť osvedčenie o registrácii príslušnému daňovému úradu.
  • Do 8 dní od ukončenia podnikania je SZČO povinný odhlásiť seba aj svojich zamestnancov zo systému zdravotného poistenia a sociálneho poistenia v príslušných poisťovniach.
  • Do 15 dní od ukončenia podnikania je SZČO povinný požiadať správcu dane o zrušenie registrácie (pre daň z príjmov) a vrátiť osvedčenie o registrácii.